Vajinismusun Tanısı Nasıl Konur?

Yüzeysel disparoni ve vajinismuslu kadınların geliş şekli  vajinismus tanısını zorlaştıracak şekilde benzerlik göstermektedir.Medikal psikososyal ilişki ve travmatik cinsel deneyim dahil olmak üzere  ayrıntılı cinsel geçmişin alınması gerekmektedir.Cinsel bilgi ve cinsel davranışa karşı aile tutumları hakkındaki sorular psikolojik değerlendirme ile ilişkilidir.

Ağrı ,korku ,kaçınma yanıtlarının açık bir tanımına ihtiyaç vardır.Kadının kendi kendine yada bir başkasının yapacağı genital incelemeyi tolere edebilme yetisi değerlendirilmelidir.

GENİTAL MUAYENENİN ROLÜ NEDİR?
Bazen organik patolojiyi ekarte etmek gereklidir.Kadının muayeneye hazır olmasından önce birçok konsültasyon gerekli olabilir.Genital muayene anksiyetenin  çeşitli derecelerini açıklayabilir. Zor jinekolojik muayene deneyimleri olduğunu bildiren 401 kanadalı doktorla gerçekleştirilen posta anketi bunların huzursuzluğun ya da reddin sözel ifadesinden kaçmak yada çığlık atmaya kadar çeşitlilik gösterdiğini tespit etmiştir.
İntroitusa parmağın sokulması ağrıya yada pelvik taban kaslarının palpasyonunda duyarlılığa neden olabilir.Ayrıca ağrı yaygın olarak anormal  fiziksel bulguların olmaması halinde bildirilmektedir. Doktorun pelvik kas tonusunun artmasına ilişkin subjektif değerlendirmesinin vajinusmus vijinismusu olan veya olmayan kadın grupları arasında ayırıma gittiği tespit edilmemiştir.Pelvik taban kasları anterior yada posterior olarak pubisten koksikse bağlanan levator ani ve coccygeustur(şekil). Varsayılan vajinismus cinsel ilişkiye girememe spazmından hangi kasların sorumlu olduğu hakkında bir fikir birliği yoktur.Yüzey elektromiyografisi vajinusmusun vajinismusun rutin tanısı için faydalı olarak kabul edilmemektedir.Vajinismusu olan ve olmayan kadınlarla elektromiyografi kullanarak yapılan vaka kontrol çalışmaları pelvik tabanı kasma ve gevşetme yetilerinde bir farklılık tespit etmemişlerdir.
Muayene sırasında hasta tarafından gösterilen huzursuzluğun derecesi ve cinsel ilişki yada muayene sırasında ağrı ve huzursuzluktan etkilenme seviyeleri cinsel ilişkiye girememe (vajinusmus)  vajinismus tanısının konulmasında kas geriliminin fizyolojik bulgularından daha önemli gibi görünmektedir.

VAJİNİSMUS CİNSEL İLİŞKİYE GİREMEME  NASIL TAKİP VE TEDAVİ EDİLİR?
Gözleme dayalı vaka kontrol çalışmaları vajinismus vaginusmus  vestibulodinia ve disparoni sendromunun çakıştığını göstermektedir. Uzman görüşü durumun cinsel ağrı sendromu olarak takip ve tedavi edilmesi gerektiğini önermektedir.
Tedavi eğitim danışmanlık ve davranışsal egzersizlerden oluşmaktadır. Tedavi bir ilişki varsa  kadının ve partnerinin ihtiyaçlarına göre biçimlendirilmektedir. Kadının amacı penetrasyonlu ağrısız ilişki tampon kullanma yada ağrısız vajinal muayene olabilir.Öncelikli hedef gebe kalmak olduğunda yardımlı konsepsiyon hakkında bilgi verilmelidir. Doktor vajinismusun  (cinsel ilişkiye girememe) hangi tedavi seçenklerinin bulunduğunu açıklamalıdır.
Tedavinin amacı genital organını kendi kendine incelemesi ve ?vajinal çalıştırıcıların? sokulması ile birlikte kullanılacak rahatlama tekniklerini kadının genital organları ile daha rahat olmasını sağlamaktır.Bunlar büyüklüğü ve uzunluğu değişen düzgün plastik çubuklardır bir sapları ve sokulurken kullanılması için lübrikasyon jelleri vardır.Bir ilişki varsa çifte bir duyusal odaklanma programı önerilebilir.
Tedavi edilemeyen vajinismusun (cinsel ilişkiye girememenin) seyri bilinmemektedir.Randomize bir tedavi çalışmasında bekleme listesi kontrol grubu üç ay sonra hiçbir değişiklik göstermemiş bir tedavi müdahalesi çalışmasına girmek için bekleyen kadınların % 10 unda vajinismusun kendiliğinden çözüldüğü bildirilmiştir.Klinik deneyim bize vajinismusun  doğurma yada menepozla iyileşmediğini söylemektedir.

KADINLAR NE ZAMAN SEVK EDİLMELİDİR?
Kadının bir cinsel travma öyküsü varsa tedavi değerlendirmesi için hemen sevki sağlanmalıdır.Anksiyetesi varsa muayeneye karşı fobik bir direnç gösteriyorsa  yada diğer mental sağlık yada ilişki problemleri varsa bir psikoloğa sevki tavsiye edilir.Bazı kadınların jinekolog ,cinsel terapi uzmanları  psikiyatristler yada psikoterapistler gibi uzmanlara sevki gerekebilir.Daha az gergin olanlar doktorlarından destek alarak vajinal çalıştırıcılar kullanabilirler.İlerlemeyi kaydeden ödev günlükleri faydalıdır.

© Copyright 2010 Tüm İçerikler Op. Dr. Saygın Micozkadıoğlu'na aittir. Yazarın izni olmaksızın makaleler ve resimler kullanılamaz ve kesinlikle alıntı yapılamaz.